|
Beste gebruikers van de afstandstolkendienst,
Onze leverancier nWise AB heeft onlangs een nieuwe update gelanceerd voor de app “MyMMX tc CAB” voor iOS.
Deze update lost de problemen (bug fixes) op voor onze iOS klanten die niet kunnen aanmelden op Telenet 4G-netwerken.
We raden U aan om deze update te laten uitvoeren: klik hier |

|

|

|

|
|
Er zijn 3 tolkenopleidingen . Toch studeerden in Vlaanderen deze zomer maar 4 nieuwe tolken af. Van de 4 tolken zijn voorlopig 2 tolken actief. Geen enkele van de 4 tolken is voltijds actief. Ondertussen stijgt het aantal tolkaanvragen verder in Werk (10%) en in Welzijn (14%). Het wordt dus moeilijker om voor alle tolkopdrachten een tolk te vinden. Binnenkort weten we ook of het aantal tolkaanvragen en het aantal leerlingen/studenten in Onderwijs blijft stijgen. |

|
|
Geheel onverwacht is tijdens het voorbije weekend Karina van Acker overleden. Zij was reeds 15 jaar in dienst van het cab als bemiddelaar voor welzijn en werk en was heel toegewijd. Karina was een prachtmens en een bijzonder fijne collega. Het cab-team en het bestuur rouwt over dit groot verlies.
|

|

|

|
|
Op dit ogenblik is er een storing op de telefoonlijn van het CAB. De telefoonmaatschappij onderzoekt het probleem. Gelieve in dringende gevallen het CAB te contacteren via sms (0473 92 33 11) of mail. We plaatsen een nieuw bericht zodra het probleem opgelost is. Voor dringende nood kan u zoals steeds terecht op het noodnummer 0476 22 91 75. Onze verontschuldigingen voor het ongemak. |

|
|
Beste gebruikers, tolken en medewerkers,
De Raad van Bestuur van onze vzw meldt u dat het CAB een nieuwe directeur heeft aangeworven. Zijn naam is Lieven Kind. Lieven heeft de nodige ervaring, zowel binnen als buiten de dovengemeenschap.
Hij zal bij het CAB starten midden of eind september 2018. Later zal Lieven zichzelf voorstellen aan jullie.
De huidige directeur Dirk De Witte zal nog tot begin 2020 halftijds voor het cab verder werken als beleidsadviseur en voor enkele projecten zoals het afstandstolken.
Ons bestuur wenst Lieven veel succes met zijn nieuwe job en een goede samenwerking met jullie allen.
|

|
|
Beste gebruiker van de afstandstolkendienst,
Zoals vorig jaar schakelt de afstandstolkendienst in de grote vakantie over op een andere regeling:
- Vanaf dinsdag 03/07 tot en met vrijdag 24/08 is 1 tolk aanwezig van 08.30 tot 12.30 van maandag tot vrijdag
- De dienst is gesloten tijdens alle namiddagen.
|

|

|

|

|

|

|
|
Op donderdag 24/08/2017 heeft het CAB-personeel bijscholing van 9u30-12u30. Gelieve ons voor niet-dringende zaken die dag te contacteren voor 9u30 of na 13u. |

|

|

|
|
Wegens installatie van een nieuw SMS-systeem zal het CAB op dinsdag 20/06/2017 tussen 10u en 13u niet bereikbaar zijn op het nummer 0473/92.33.11. Dringende SMS-en kunnen verstuurd worden naar de noodlijn van het CAB gedurende deze periode: 0476/22.91.75. Oproepen naar de vaste lijn blijven mogelijk: 09/228.28.08. |

|

|
|
Nieuw : het CAB Jaarrapport 2016 is verschenen : lees hier.
|

|

|
|
Op dinsdag 11 april wordt de telefooncentrale van het CAB vernieuwd. Er wordt op deze dag ook een korte opleiding voor sommige personeelsleden gepland.
Tijdens deze dag zullen er enkele perioden zijn dat het CAB niet bereikbaar is via de vaste telefoonlijn en het internet. Indien u geen verbinding kunt leggen, gebruik dan 0473 92 33 11 of probeer het wat later opnieuw.
Da afstandstolkendienst werkt die voormiddag wel.
Verontschuldigingen voor het ongemak.
|

|
|
Voor Nederlandse tekst klik hier.
Deel 2 volgt later. |

|
|
Op donderdag 1/12 zijn er tussen 06.30 en 14.00 elektriciteitswerken in het CAB. De kans is klein dat er een korte storing is.
Indien storing : gelieve terug contact op te nemen na 14.00. Dank.
|

|

|
|
Doofbewust, in samenwerking met CAB, VBGT, Tenuto & BB Fevlado.
Doofbewust organiseert op 16/10/2016 een dag over de samenwerking tussen doven, token en het CAB.
Meer info :
zie folder. |

|
|
Hallo,
Mijn naam is Robin Jorissen. Ik werk sedert enkele maanden in het CAB.
U bent een VGT-gebruiker. Misschien heeft u in de toekomst vragen voor het CAB en wilt u uitleg in VGT ontvangen.
U kunt bv. uitleg vragen over uw tolkaanvraag, over uw tolkuren in werk, onderwijs of welzijn, of over een administratief probleem dat niet duidelijk is…
U hebt 2 mogelijkheden om uw vragen in VGT te stellen:
1ste mogelijkheid : Rechtstreeks met mij bellen.
U kunt mij vanaf nu altijd rechtstreeks contacteren op het scherm op woensdagvoormiddag tussen 09u30 en 12u00.
Als u iets vraag, zal ik u
- ofwel zal ik uw vraag onderzoeken en zal ik u nadien contacteren of u een video antwoord sturen.
Als u een dringende vraag hebt en een woensdag past niet voor u, dan kunt u mij op voorhand mailen en maken we een afspraak op een andere dag.
U mag mij ook altijd een videoboodschap sturen.
Mijn MMX adres is :
robin.cab@vi.cabvlaanderen.be
2de mogelijkheid : u belt via de afstandstolkendienst naar het secretariaat van het CAB.
Misschien wilt u rechtstreeks een vraag in VGT stellen aan een horende collega in het CAB die uw dossier opvolgt, of die naar u gemaild heeft. In dat geval belt u via de afstandstolk naar 09 228 28 08.
De afstandstolk zal uw VGT vertalen naar Nederlands. De Tolk zal de antwoorden van het CAB voor u vertalen naar VGT.
Dank voor uw vertrouwen in het CAB!
|

|

|
|
Vergelijking periode sept 2014 – april 2015 met periode sept 2015- april 2016 : tolkuren VGT stijging 18,8 % en schrijftolkuren stijging 14,3 %
|

|
|
Op dinsdag 3 mei tussen 09.30 en 16.00 volgt bijna al het personeel op het secretariaat van het CAB bijscholing. Daarom zal het CAB telefonisch moeilijk bereikbaar zijn. De inkomende mails en berichten (voice-mail, sms ) worden op die dag uiteraard regelmatig gecheckt. Voor noodgevallen is ook de noodlijn bereikbaar. De afstandstolkendienst werkt normaal. |

|
|
Afstandstolkendienst is vandaag extra open tussen 17u00 en 19u00. Zo kunt u bellen naar nr 1771 van het crisiscentrum. De tolk kan enkel gebruikt worden om het crisiscentrum te contacteren.
Het CAB probeert ook tijdens de volgende dagen vrije afstandstolken te vinden en in te zetten. Gelieve daarom vanaf nu de kalender van de afstandstolkendienst iedere dag goed te bekijken : link naar kalender.
Uitleg over bellen naar 1771 met MMX :
zie MMX nr 1771 crisiscentrum.
|

|
|
U kunt de aangevraagde en gebruikte tolkuren in Vlaanderen zien in de "Monitoring"documenten : klik DOCUMENTEN NL.
|

|

|
|
Op maandag 18 januari zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be op de middag (omstreeks 12u30-13u) onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken.
Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan enkele minuten duren. Onze verontschuldigingen hiervoor. |

|
|
In het eerste semester van het schooljaar 2015-2016 gebruikten 191 leerlingen, studenten en cursisten tolken. Dit is een absoluut record. Het CAB en de tolken ondersteunden samen 105 gebruikers met een tolk Vlaamse Gebarentaal, 67 gebruikers met een schrijftolk en 19 gebruikers die tegelijk een tolk VGT en een schrijftolk wensten. |

|
|
Volgende week donderdag tussen 09.30 en 16.00 volgt bijna al het personeel op het secretariaat van het CAB bijscholing. Daarom zal het CAB telefonisch moeilijk bereikbaar zijn. De inkomende mails en berichten (voice-mail, sms ) worden op die dag uiteraard regelmatig gecheckt. Voor noodgevallen is ook de noodlijn bereikbaar. De afstandstolkendienst werkt normaal. |

|
|
Deze week : zolang OCAD dreigingsniveau 4 aanhoudt, is de afstandstolkendienst extra open tussen 18.00 en 20.00. Zo kunt u bellen naar nr 1771 van het crisiscentrum. ( De tolk kan enkel gebruikt worden om het crisiscentrum te contacteren ). U kunt natuurlijk ook bellen naar nr 1771 tijdens de gewone openingsuren van de afstandstolkendienst. |

|
|
Een jaar lang kreeg het CAB dankzij het VAPH de mogelijkheid om tolkkosten bij therapieën voor dove gebruikers in enkele CGG (Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg ) te betalen. Die betaling gebeurde via een apart budget. Daardoor moesten de dove gebruikers de tolken niet betalen met hun eigen tolkuren (L- uren). Dit jaar is nu voorbij en het experiment wordt beëindigd. Het zal door verschillende organisaties geëvalueerd worden. Er is nog één tijdelijke uitzondering : het CAB mag verder tolkkosten betalen voor dove gebruikers die hun lopende therapie in deze CGG nog niet voltooid hadden. |

|
|
Vorige week werden de berichtjes via www.tolkaanvraag.be verscheidene keren opnieuw getest. Alles werkt weer normaal. |

|
|
De aanvragen, afgelastingen, wijzigingen, toekenningen in www.tolkaanvraag.be werken normaal.
Maar deze namiddag heeft het CAB een nieuw technisch probleem ontdekt. Berichtjes die tolken en gebruikers sturen via www.tolkaanvraag.be werken niet goed.
De 2 ICT- firma’s van het CAB onderzoeken het probleem nu.
Onze raad :
als u vandaag een dringend bericht naar het CAB hebt gestuurd via www.tolkaanvraag.be : stuur het bericht opnieuw naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of onderwijs@cabvlaanderen.be Dat werkt perfect.
Als u vanavond of morgen een dringend bericht wilt versturen naar het CAB : stuur het bericht direct naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of onderwijs@cabvlaanderen.be
Het CAB zal u verwittigen wanneer het probleem opgelost is.
Onze verontschuldigingen voor het ongemak,
|

|
|
Voor adressen en contactgegevens van CGG die zich specialiseren op begeleiding van dove gebarentaligen: klik hier Als een dove persoon wordt begeleid door een CGG, dan is de tolk voor de dove persoon vanaf de 2e sessie van de therapie gratis. De dove persoon moet dus alleen L- uren gebruiken om de tolk te betalen bij het eerste gesprek.
|

|
|
Op woensdag 29 juli zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be regelmatig onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken.
Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. Onze verontschuldigingen hiervoor.
Indien u de website niet kan bereiken, dan kunt u voor dringende tolkaanvragen een mail sturen naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be |

|
|
Op 16/07 waren er onderhoudswerken aan www.tolkaanvraag.be (zie vorig nieuwsbericht). Het CAB heeft vanmorgen (17/07) de onderhoudsfirma van www.tolkaanvraag.be verwittigd dat de informatieverwerking nog niet 100 percent goed verloopt. Daarom worden de onderhoudswerken van de firma verlengd tot en met maandag 20/07. Het is mogelijk dat www.tolkaanvraag.be af en toe niet bereikbaar is. Het CAB verontschuldigt zich hiervoor. Als u de website niet zou kunnen bereiken, dan kunt u voor dringende tolkaanvragen een mail sturen naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be
|

|
|
Er is ieder jaar een groot tekort aan schrijftolken in Onderwijs. Het grootste deel van de toegekende schrijftolk- uren wordt niet gebruikt. Het werkveld heeft dat probleem besproken met het Ministerie van Onderwijs. Daarom maakt Onderwijs nu een stappenplan om de schrijftolkondersteuning te verbeteren. De eerste stap is : het CAB wordt verantwoordelijk voor de coördinatie van schrijftolken. Andere stappen worden gezet in de volgende jaren. |

|
|
Op donderdag 16 juli zal vanaf de middag de webapplicatie www.tolkaanvraag.be regelmatig onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken.
Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. Onze verontschuldigingen hiervoor. |

|
|
Vandaag wordt gewerkt aan het netwerk van het CAB. Er bestaat een kleine kans dat het CAB in de voormiddag dan per mail voor een heel korte tijd niet bereikbaar is. In dit geval kunt u ons per sms bereiken. Www.tolkaanvraag.be en de afstandstolkendienst werken wel normaal.
|

|
|
NIEUWS!!!!!!!!!!!!!
In de week van 8 – 12 juni helpt de FOD Financiën voor het eerst doven en slechthorenden met het invullen van hun belastingaangifte.
Dit via een tolk op afstand.
Waar?
Klik hier |

|
|
Dankzij een nieuw Besluit van de Vlaamse Regering wordt het inzetten van tolken gemakkelijker voor de gebruikers :
(1) Meer tolkuren voor doofblinde gebruikers
Tot eind 2014 kon een doofblinde persoon 70 tolkuren inzetten. Bij een aanvraag tot verdubbeling kon dat maximum worden: 70 x 2 = 140 uren
Vanaf 01/01/2015 kan een doofblinde persoon 90 tolkuren inzetten. Bij een aanvraag tot verdubbeling kon dat maximum worden: 90 x 2 = 180 tolkuren
(2) Het VAPH betaalt vanaf 2015 de reiskosten van de tolken die ingezet en vergoed worden met L- uren
Tot eind 2014 moest de dove of doofblinde gebruiker de reiskosten zelf betalen.
Vanaf 01/01/2015 betaalt het VAPH via het CAB 0,25 € per werkelijk afgelegde km.
Het VAPH laat weten dat uitsluitend afgelegde kilometers op het Belgisch grondgebied vergoed worden.
HEBT U IN 2015 AL TOLKEN BETAALD VOOR HUN REISKOSTEN ?
Stuur een mail naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be met je naam, datum opdracht + het aantal kms dat je betaald hebt en noteer je rekeningnummer.
Het CAB zal u terugbetalen.
OVERLEG OVER HET BUDGET VOOR TOLKUREN IN 2015
Iedereen weet dat er in 2014 te weinig tolkuren in Welzijn waren.
Op dit ogenblik wordt nog druk overlegd met het Kabinet van Welzijn, het VAPH, FEVLADO en andere instanties over het aantal tolkuren en het budget van 2015
|

|
|
Tijdens de kerstvakantie is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75 (oovoo is in de Kerstvakantie niet bereikbaar). Over de openingsuren van de afstandstolkendienst in de kerstvakantie : zie rubriek "Afstandstolken" op onze website. |

|
|
Tot nu toe konden dove gebarentaligen moeilijk ambulant begeleid worden door de “Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg” (CGG). Er waren 2 problemen
(1) niet alle CGG hadden ervaring met dove gebarentaligen
(2) Wanneer dove personen therapie wilden volgen, moesten zij hiervoor hun L- uren (tolkuren in de leefsituatie) gebruiken om de tolk te betalen. Daardoor hadden zij dikwijls L- uren te kort.
Er is nu een nieuw experiment gestart om de situatie te verbeteren.
(1) In het experiment zal 1 CGG per provincie meewerken en zich meer specialiseren op de begeleiding van dove gebarentaligen. De lijst van de CGG wordt binnenkort verspreid.
(2) Het CAB heeft samen met andere organisaties een tolkenbudget aangevraagd en gekregen van het VAPH. Dat wil zeggen dat de tolk voor de dove persoon vanaf de 2e sessie van de therapie gratis wordt. De dove persoon moet dus alleen L- uren gebruiken om de tolk te betalen bij het eerste gesprek.
Dit experiment zal zeker 1 jaar duren en misschien nog verlengd worden. Daarna wordt het geëvalueerd door de Vlaamse overheid.
|

|
|
Voor uitleg in VGT en/of Nederlands
lees hier |

|
|
Voor het gewoon basis en secundair onderwijs : lees hier
Voor het volwassenenonderwijs : lees hier
Voor het volwassenenonderwijs : aangepaste omzendbrief volgt weldra |

|
|
Op donderdag 19 juni zal vanaf 20u00 de webapplicatie www.tolkaanvraag.be tijdelijk onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. |

|

|

|
|
Op woensdag 2 april zal vanaf 12u30 de webapplicatie www.tolkaanvraag.be tijdelijk onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. |

|
|
Mogelijk geraakt u op dit ogenblik moeilijk of niet op de webapplicatie www.tolkaanvraag.be
Er zijn momenteel connectieproblemen met www.tolkaanvraag.be. De site werkt soms zeer traag of blokkeert. Dan ziet u een zwart scherm.
We onderzoeken het probleem en proberen het zo snel mogelijk te verhelpen.
We verontschuldigen ons voor het ongemak. |

|
|
Tijdens de kerstvakantie is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75. ( De openingsuren van de afstandstolkendienst leest u in de rubriek "Afstandstolken" . ) |

|
|
Voor de Nederlandstalige versie, klik hier |

|
|
Vanaf maandag 15 juli tot 18 augustus 2013 is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75.
|

|
|
Vanaf nu kunnen tolken meer informatie publiceren op http://www.cabvlaanderen.be . Gebruikers kunnen de info gemakkelijker vinden door de nieuwe zoekfilter. Voor uitleg klik op de video in VGT hiernaast. Om de video uit te vergroten, klik rechtsonder de video op de pijltjes (tussen HD en Vimeo)
Opmerking : de gebruiker vindt alleen info die de tolk zelf wil publiceren. |

|