Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw
 

Nieuws

www.tolkaanvraag.be tijdelijk gesloten op 15/07/2020 vanaf 20u tot 24u  Nederlands
dinsdag 14 juli 2020
Op woensdagavond 15 juli 2020 vanaf 20:00 uur zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be wegens een update tijdelijk niet bereikbaar zijn. Er worden wijzigingen aangebracht aan de server waardoor de performantie zal verbeteren. De webapplicatie zal daarna sneller werken. De onderbreking zal slechts een 2-tal uurtjes in beslag nemen.

Top van deze pagina

Achtergrondinfo rond de 5 uren-actie van het CAB  VGT en Nederlands
donderdag 9 juli 2020

Het CAB wenst graag de achtergrond achter onze 5 uren-actie te verduidelijken. Iedere individuele tolkgebruiker is immers vrij om een keuze te maken tussen L -of A-uren om de afstandstolkendienst te ondersteunen.

www.cabvlaanderen.be/5-uren-voor-afstandstolk

Top van deze pagina

Update afstandstolkendienst vanaf 1/07 tot 31/08  VGT en Nederlands
dinsdag 30 juni 2020

Helaas heeft het Nationaal Crisiscentrum beslist om de subsidie voor de afstandstolkendienst vanaf 1 juli a.s. stop te zetten. Een beslissing die we helaas betreuren...

Het CAB wenst echter in de weekdagen tijdens de komende zomervakantie ook in de namiddag open te blijven om de dienstverlening te blijven garanderen.

Dit kan echter behouden blijven op voorwaarde dat we de steun krijgen van jullie : leden van de Vlaamse dovengemeenschap. Immers, jullie kunnen je eigen tolkuren inzetten om de dienstverlening te blijven garanderen !

Hoe doe je dat ?

Geef ons een pakket van 5 uren (L-uren OF A-uren) en deel uw beslissing mee via het google formulier (https://forms.gle/EDYhsrxJ8ivLrW2H7) en ondersteun de afstandstolkendienst ! U mag zelf kiezen welk tolkurenpakket je wilt afgeven (A of L-uren).

Wie deelneemt aan deze actie, zullen we later contacteren voor een formele overeenkomst.

U hoort zeker nog van ons.

Deel dit gerust met je vrienden in de Vlaamse dovengemeenschap.

Top van deze pagina

Verhoging L-uren  VGT en Nederlands
donderdag 18 juni 2020

Beste,

Vandaag hebben we goed nieuws : op maandag 15 juni is de beslissing van de Vlaamse Regering gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Wat houdt deze beslissing in ?

Uw saldo aan tolkuren in privésituatie (L-uren) wordt verhoogd vanaf 1/01/2020.
Concreet betekent dit dat het aantal L-tolkuren zal verhoogd worden van 18 uren (indien verdubbeling : 36 uren) naar 80 uren per jaar voor alle doven. Voor doofblinden wordt het verhoogd van 180 uren naar 220 uren.

Dit allemaal moeten we nog aanpassen in uw dossier op onze website www.tolkaanvraag.be. Dat vraagt echter de nodige tijd.


Indien je dit jaar nog geen tolkopdrachten in privé situatie heb gehad, zal je onmiddellijk je beschikbare uren kunnen zien. Voor andere dossiers (waarbij er reeds tolkopdrachten verwerkt zijn in 2020), zullen onze bemiddelaars dit in de komende dagen en weken bijwerken.

Hiervoor vragen wij U wat geduld en begrip.

Wat betekent concreet voor u ? Een klein voorbeeld:

Ik heb op dit moment 9 uren tolkuren opgebruikt in privé situatie, ik heb dan nog 9 uren over ( oude configuratie). Dit wordt dus aangepast naar : 9 uren tolkuren opgebruikt en 71 tolkuren beschikbaar.

Het CAB-team

Top van deze pagina

Afstandstolkendienst: wijzigingen openingsuren  VGT en Nederlands
woensdag 10 juni 2020

Vanaf 13 juni zal de afstandstolkendienst gesloten zijn in het weekends wegens de inperking van de openingsuren van infolijn coronavirus, door de week blijft het wel open van 8u tot 17u tot eind juni.

Top van deze pagina

Vacature jobstudent Media  VGT en Nederlands
vrijdag 29 mei 2020

CAB zoekt een jobstudent voor deze zomer.

Het vacature kan je hier vinden

Solliciteren kan je tot 15 juni door te mailen naar lieven.kind@cabvlaanderen.be

Top van deze pagina

Pensioen Dirk De Witte  VGT en Nederlands
donderdag 28 mei 2020

Het CAB heeft vandaag afscheid kunnen nemen van onze vroegere directeur & beleidsadviseur Dirk De Witte vanwege zijn pensionering.

Hij heeft een jarenlange verdienste aan de oprichting, de uitbouw en de verdere ontwikkeling van het CAB tot wat het vandaag is.

Namens het personeel, het bestuur, de tolkgebruikers, de tolken en de diverse overheden wensen we hem vooral te danken voor zijn inzet, zijn ruime ervaring en zijn enthousiasme in de uitbouw van het CAB.

We wensen hem een heel fijn pensioen en .. zeker tot ziens !

Het CAB-team

Top van deze pagina

Afstandstolendienst: update openingsuren  VGT en Nederlands
dinsdag 19 mei 2020

Dankzij inspanningen van Nationaal Crisiscentrum is de afstandstolkendienst open op volgende momenten :

  1. tot en met woensdag 20/05 : op weekdagen van 8u tot 18u en in het weekend of feestdagen van 9u tot 18u (volgens de openingsuren van Infolijn Coronavirus).
  2. Echter vanaf donderdag 21 mei wordt de openingsuren ingekort tot 17u, concreet betekent dit dat vanaf donderdag 21 mei tot 31 mei de ATD is open van 8u tot 17u en in het weekend en feestdagen van 9u tot 17u.

Je kan afstandstolkendienst gebruiken voor verschillende toepassingen: bellen naar dokter, ziekenhuis, Infolijn Coronavirus, familie, vrienden, werk,…

Indien je nog geen logingegevens hebt, kunt u ons altijd vragen via afstandstolk@cabvlaanderen.be

We beantwoorden uw vraag zo snel mogelijk

Top van deze pagina

Tips voor online vergadering met doven en tolken   VGT en Nederlands
dinsdag 12 mei 2020

Beste iedereen,

Tenuto heeft - op basis van een document van DCAL en in samenwerking met Lisa Rombouts - een document uitgewerkt met tips voor efficiënte online vergaderingen die getolkt worden (Nederlands - VGT).

De VGT versie van het document kan je hier vinden .

En de Nederlandse PDF hier.

VGTC heeft een pagina verspreid met tips voor doven in VGT en Nederlands versie: je kan het hier bekijken.

Top van deze pagina

FOD Financiën bereikbaar via afstandstolken op afspraak voor doven en slechthorenden  VGT en Nederlands
dinsdag 12 mei 2020

Zoals elk jaar gaat binnenkort de aangifteperiode voor de personenbelasting (PB) van start. 

Door corona zal het dit jaar niet mogelijk zijn om naar een kantoor van FOD Financiën te gaan om hulp te vragen bij het invullen van je belastingaangifte.
De agenten van FOD Financiën hebben ook geen toegang tot het materiaal dat werd verstrekt om tijdens een kantoorbezoek via een tolk op afstand hulp te bieden. 

Om dit probleem op te lossen, hebben ze in samenwerking met Doof Vlaanderen en CAB een oplossing voor gebarentalige doven en slechthorenden, geïmplementeerd om deze hulp via de afstandstolkendienst van CAB te kunnen regelen. 

Hieronder vind je praktische informatie over deze hulp op afstand. 

Doven en slechthorenden die zijn geregistreerd bij CAB kunnen de MYMMX toepassing gebruiken, om een afspraak te reserveren onder de hieronder voorgestelde data. Uiterlijk te boeken 1 werkdag voor de datum bij CAB via tolkaanvraag@cabvlaanderen.be.

  • Di 19/05 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Woe 20/5 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Wo 3/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Do 4/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Di 9/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Do 11/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Di 16/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Do 18/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Vr 19/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Ma 22/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Di 23/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Wo 24/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Do 25/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00
  • Vr 26/06 van 8u30 tot 9u00 en van 11u30 tot 12u00

Om de webapplicatie afstandstolken MYMMX te gebruiken moet je die van tevoren downloaden, en een login en een geldig wachtwoord hebben. 
Meer info over de webapplicatie afstandstolken MYMMX kan je hier terugvinden, met de handleiding in VGT.

Op de dag en tijd van de afspraak: 

  • De dove persoon zal verbinding maken via de toepassing MyMMX en zal het telefoonnummer bellen dat hem/haar/hun bij de bevestiging van de afspraak is gegeven. 
  • Een telefoongesprek tussen de dove persoon en FOD Financiën wordt getolkt via de afstandstolk.
  • Aan het einde van de communicatie zal de dove persoon ophangen en hierdoor zal de opdracht van CAB stoppen.
  • De opvolging van het dossier zal worden verzekerd door de ambtenaren van FOD Financiën.

Top van deze pagina

Aanpassing uren afstandstolkendienst vanaf 4 mei  VGT en Nederlands
donderdag 30 april 2020

In overleg met het Nationaal Crisiscentrum is beslist om de openingsuren aan te passen vanaf nu maandag 4 mei a.s. De afstandstolkendienst blijft nu open tot en met 18:00 's avonds elke dag (in de week & weekends). In het weekend starten we om 9:00 ipv om 8:30.

Voor de komende weken zal er wekelijks in overleg met het Crisiscentrum bepaald worden wanneer de afstandstolkendienst zal bereikbaar zijn.

Blijf dus actief deze dienst gebruiken !

Top van deze pagina

Jaarverslag 2019  VGT en Nederlands
donderdag 30 april 2020

Beste cliënten, tolken & tolkgebruikers,

Graag wensen we het jaarverslag over het jaar 2019 te delen met jullie.

Hier staan allerlei weetjes over onze werking voor onze tolkgebruikers en tolken.

Aarzel niet om hier in te bladeren en alvast wat wijzer te worden over het tolkenlandschap in Vlaanderen.

Vragen en/of bemerkingen zijn welkom op tolkaanvraag@cabvlaanderen.be

Het CAB-team

Top van deze pagina

Coronamaatregelen: prestaties goedkeuren  VGT en Nederlands
donderdag 2 april 2020

Beste tolkgebruikers,

Tijdens de coronamaatregelen worden veel tolkopdrachten op afstand getolkt. Na de tolkopdracht kan u geen prestatieblaadje ondertekenen, aangezien de tolk niet fysiek aanwezig is.

Het CAB heeft aan de overheid gevraagd om dit probleem tijdens deze crisistijd uitzonderlijk op te lossen via ons platform www.tolkaanvraag.be

Zodra een tolk de prestaties heeft ingevuld, kan je dit online op www.tolkaanvraag.be nakijken. Voor meer uitleg over hoe je dit kan nakijken, zie handleiding voor tolkgebruikers “Prestaties van de tolk bekijken”.

Als je akkoord bent met de ingevulde prestaties, dan moet je verder niets doen.

Als je niet akkoord bent met de ingevulde prestaties, dan stuur je een bericht naar het CAB met uitleg waarom je niet akkoord bent. Uiterste datum om bezwaar in te dienen is tot 1 maand na de tolkopdracht.

Zie hieronder voorbeeld van detailpagina prestaties :

Met vriendelijke groeten,

Het CAB Vlaanderen-team

Top van deze pagina

Instructievideo MyMMX  VGT en Nederlands
dinsdag 17 maart 2020

Uitleg over de werking van applicatie MyMMX mobile versie. voor meer informatie verwijs ik u graag naar pagina handleiding

Top van deze pagina

Coronamaatregelen: Vanaf heden telewerken voor personeel CAB  VGT en Nederlands
dinsdag 17 maart 2020

Beste tolkgebruiker, beste tolk,

In deze corona-tijd levert het CAB extra inspanningen om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Dit moet uiteraard gebeuren in combinatie met een maximale bescherming van de eigen personeelsleden zodat ok onze werking op langere termijn gegarandeerd blijft.

Daarom passen we vanaf morgen telewerk toe voor alle CAB-bemiddelaars. Het secretariaat zelf wordt tijdelijk gesloten.

Wat betekent dit concreet voor u?

Voor alle communicatie via mail, sms en de verwerking van je tolkaanvragen via de applicatie verandert er niets.

Hebt u vragen die u bij voorkeur telefonisch of via videotelefonie wilt behandelen: stuur een sms of mail en vraag dat u telefonisch of via videotelefonie gecontacteerd wordt door het CAB.

We contacteren u dan zo spoedig mogelijk.

Vanzelfsprekend verwittigen wij u van zodra het personeel weer op het secretariaat zal werken. Net zoals u hopen we dat dit van beperkte duur is.

U kan blijven rekenen op ons.

We houden het samen veilig en gezond.

Met vriendelijke groeten,

CAB-Team

Top van deze pagina

Mededeling i.v.m. afstandstolken tijdens coronamaatregelen  VGT en Nederlands
zondag 15 maart 2020

Hallo iedereen, 

Doof Vlaanderen en CAB hebben nu een akkoord met het Nationaal Crisiscentrum om het probleem van de bereikbaarheid van huisartsen en van de infolijn Coronavirus  voor dove gebarentaligen op te lossen. De federale overheid voorziet een extra budget om de openingsuren van de afstandstolkendienst tijdelijk uit te breiden. Concreet zal u vanaf maandag 16 maart 2020 via de afstandstolkendienst  zowel de infolijn Coronavirus als uw huisdokter videotelefonisch kunnen contacteren in geval van vragen of ziekte. 

Dankzij constructief overleg tussen het Crisiscentrum, het CAB en Doof Vlaanderen is dit tot stand gekomen.

Wat betekent dit concreet voor jullie, dove mensen?

Heel belangrijk is dat de afstandstolkendienst tijdelijk langer open zal zijn en dit elke dag!

Vanaf maandag 16 maart 2020 tot en met zondag 5 april 2020 zal de afstandstolkendienst open zijn van 8.00u 's morgens tot en met 20.00u 's avonds op weekdagen en in het weekend van 8.30 tot en met 20.00u. U kan de afstandstolkendienst bereiken via de app MyMMX, zoals altijd. Aan de manier van werken is niets gewijzigd.

Heeft u de app MyMMX nog niet? Geen zorgen..

Indien u nog geen gebruiker bent van de afstandstolkendienst, dan kan u zich nu inschrijven bij het CAB op de volgende manieren:

Na uw inschrijving zal u een login én een wachtwoord krijgen om in te loggen in MyMMX. De app zelf kan u gemakkelijk downloaden via de App Store (Apple) of Google Play (Android).

Onze IT-medewerker Thijs zal u in een aparte video meer uitleg geven over het gebruik van MyMMX.

U kiest uit 2 opties in de app MyMMX: 

  • CAB VI VGT
  • CAB Hulplijn Coronavirus

U kiest voor Nood - Coronavirus" als u vragen wilt stellen aan de infolijn Coronavirus of als u wilt bellen naar uw huisdokter. U heeft dan best het telefoonnummer van uw huisdokter klaarliggen. De afstandstolk zal dan onmiddellijk uw huisdokter opbellen.

U kiest voor CAB VI VGT als u iemand anders wilt contacteren, bijvoorbeeld uw bakker voor de bestelling van een broodje, een restaurant om een maaltijd te laten bezorgen aan huis, een overheidsdienst, een taxibedrijf, enz.

De Nood -Coronovirus” zal uiteraard voorrang krijgen in de oproepen.

Indien u technische vragen of problemen heeft, kan u ons bereiken via de “CAB Hulplijn”, dat helaas enkel tijdens de werkdagen van de IT-medewerker Thijs open is: elke dinsdag en donderdag, en om de 2 weken op woensdag. 

Wij, Doof Vlaanderen en CAB, zijn heel blij dat de Vlaamse doven via de afstandstolkendienst nu een betere toegang hebben tot de infolijn Coronavirus en hun huisarts.

Hou zeker deze websites in de gaten voor nieuwe, bijkomende informatie: www.doof.vlaanderen en www.cabvlaanderen.be

 

Bedankt voor uw aandacht.

Top van deze pagina

Corona : tolk bij opvang dove leerling op school ?  VGT en Nederlands
vrijdag 13 maart 2020

Het CAB heeft gevraagd aan AGODI of een tolk, die tijdens de komende weken ingezet wordt bij de opvang van een dove leerling in de school, kan vergoed worden met onderwijstolkuren.

AGODI gaat hiermee akkoord.

Uiteraard moeten deze tolkaanvragen ook geregistreerd worden in www.tolkaanvraag.be

Top van deze pagina

Tolken in Welzijn & Werk : tolken op afstand i.h.k.v. Coronavirus  VGT en Nederlands
donderdag 12 maart 2020

Deze voormiddag stuurde het CAB jullie de beslissing van AGODI i.v.m. het online tolken bij maatregelen van de onderwijsinstellingen in het kader van het Corona virus.

Het CAB heeft dezelfde vraag gesteld aan Welzijn en Werk. Hun antwoord luidt : “ Gezien de uitzonderlijke omstandigheden en met voorwaarde dat het tolkopdrachten betreft die niet verplaatst kunnen worden, kunnen tolken ook uitzonderlijk tijdelijk op afstand tolken. Deze afwijkende werkwijze wordt eind maart geëvalueerd. Op dat moment zal beslist worden of deze werkwijze al dan niet wordt verdergezet.” Wel is het nodig dat de tolk dan vanuit de opdracht in tolkaanvraag.be in een berichtje meldt aan het CAB vanop welke plaats de opdracht werd uitgevoerd in het kader van Corona. Bv. Coronamaatregel werkgever : online getolkt,… (bv. thuis, of in ander lokaal, of …). Het CAB team

Top van deze pagina

Tolken in onderwijs: tolken op afstand i.h.k.v. Coronavirus  Nederlands
donderdag 12 maart 2020

Het Coronavirus slaat steeds harder toe. Verschillende onderwijsinstellingen nemen nu al de maatregel om bepaalde lessen online te laten doorgaan, zodat het fysieke contact tussen veel studenten/cursisten/leerlingen vermeden wordt. Andere scholen zullen wellicht volgen.

Zowel individuele tolken als de BVGT vragen of het uitzonderlijk toegelaten is dat de tolk, die normaliter in de les aanwezig zou zijn, op afstand mag tolken. Het CAB heeft die vraag voorgelegd aan AGODI en het antwoord is positief: “Wanneer een school passende maatregelen treft om in het kader van het Coronavirus de lessen online te laten doorgaan, dan mag de tolk op afstand tolken. De plaats vanwaar de tolk dit werk uitvoert, is hierbij van ondergeschikt belang”. Wel is het nodig dat de tolk dan vanuit de opdracht in tolkaanvraag.be in een berichtje meldt aan het CAB vanop welke plaats de opdracht werd uitgevoerd in het kader van Corona. Bv. Coronamaatregel school: online getolkt,… (bv. thuis, of in ander lokaal, school of …).

Het is denkbaar dat ook werkgevers in werksituaties of organisaties in Welzijn in het kader van Corona fysiek overleg omvormen tot online overleg. Signaleer dergelijke situaties, zodat dit kan besproken worden met de VDAB en VAPH.

Top van deze pagina

Kleine update tolkaanvraag 2.0 - maandagavond 17/02/2020  Nederlands
maandag 17 februari 2020
Vanavond omstreeks 19u gebeurt er een kleine update in tolkaanvraag 2.0. Dit kan de werking van de webapplicatie mogelijk even hinderen. Onze excuses voor het ongemak.

Top van deze pagina

Electriciteitsstoring is opgelost  Nederlands
dinsdag 11 februari 2020
Het CAB is vandaag terug bereikbaar via alle kanalen.

Top van deze pagina

Electriciteitsstoring op het CAB  Nederlands
maandag 10 februari 2020
Op dit ogenblik is er een electriciteitsstoring in het kantoor van het CAB. Daardoor zijn we niet per telefoon en niet per mail bereikbaar. Ook de afstandstolkendienst is niet bereikbaar. We werken ondertussen op een andere locatie op www.tolkaanvraag.be. Alle berichten die u in www.tolkaanvraag.be verstuurt kunnen wel opgevolgd worden alsook sms-en verstuurd naar 0473 92 33 11. Indien deze kanalen niet volstaan kan u telefonisch terecht via de noodlijn 0476 22 91 75. Hou er echter rekening mee dat er slechts 1 lijn beschikbaar is. Onze excuses voor het ongemak. We verwittigen zodra het probleem is opgelost.

Top van deze pagina

Openingsuren & sluitingsdagen 2020  VGT en Nederlands
dinsdag 14 januari 2020

Beste klanten,

wij zijn vanaf het begin van 2020 open elke werkdag vanaf 9:00 tem 12:00 uur en 13:30 tem 16:00 uur.

Elke dinsdag hebben de CAB bemiddelaars teamoverleg vanaf 11:00 uur tot en met 12:00 uur. Tijdens dit teamoverleg kan U ons enkel bereiken via de noodlijn (0476 22 91 75).

In de vakantieperiodes zijn we enkel open van 09.00 tem 12.00 en gesloten in de namiddagen :

  • Op 31 mei,
  • Vanaf 8 juli t.e.m. 14 augustus,
  • Van 21 t.e.m. 24 december,
  • Van 28 t.e.m. 31 december.

Onze sluitingsdagen zijn :

  • 1 januari,
  • 13 april,
  • 1 en 21 mei,
  • 1 juni,
  • 21 juli,
  • 11 november,
  • 25 december.

In dringende nood (*) kan u buiten de kantooruren terecht op onze noodlijn (telefoon of sms) op het nummer 0476 22 91 75.

(*) nood : situaties die niet kunnen uitgesteld worden op vlak van :

  • gerecht/politie,
  • medische zorgen,
  • begraving gezinslid,
  • officieel selectie-examen.

De openingsuren van de afstandstolkendienst in 2020 blijven voorlopig nog ongewijzigd. U kan deze openingsuren altijd raadplegen op deze link.

Wanneer u vragen heeft, kan U ons altijd contacteren via de ATD of e-mail :

Top van deze pagina

Nieuw personeelslid: Thijs Vandamme  VGT en Nederlands
vrijdag 10 januari 2020

We zijn verheugd U onze nieuwe IT- en communicatiemedewerker voor te stellen: Thijs Vandamme.

Thijs is verantwoordelijk voor volgende taken :
- Technisch ondersteunen afstandstolkendienst voor tolkgebruikers & afstandstolken
- Technisch ondersteunen van alle cliënten & interne werking van het CAB
- Beheer van communicatiekanalen van het CAB

Indien je een technisch probleem ondervindt, kan je me bereiken via de “CAB Hulplijn” op MyMMX of via e-mail: thijs.vandamme@cabvlaanderen.be.

Top van deze pagina

Update webapplicatie 2.0  Nederlands
woensdag 8 januari 2020
Op dinsdag 14 januari 2020 zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be wegens een update niet bereikbaar zijn vanaf 22u00. Woensdagochtend 15 januari is de webapplicatie terug bereikbaar vanaf 8u.

Top van deze pagina

Vacature halftijds medewerker IT - communicatie (afgesloten 5/12/19)  VGT en Nederlands
dinsdag 19 november 2019

De kandidaturen werden afgesloten op 5/12/2019.

Vacature in het Nederlands: klik hier.

Top van deze pagina

27/08 Opleiding CAB-personeel en Update webapplicatie  Nederlands
dinsdag 20 augustus 2019

In de namiddag van dinsdag 27 augustus 2019 volgt het CAB-team opleiding. Op die dag kunt u het CAB vlot bereiken tot 11.30. Daarna kan u in geval van dringende nood sms-en of telefoneren naar 0476/22.91.75.

Op dinsdag 27 augustus 2019 zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be wegens een update niet bereikbaar zijn vanaf 22u00. Woensdagochtend 28 augustus is de webapplicatie terug bereikbaar vanaf 8u.

Top van deze pagina

Tolkuren bij duaal leren  VGT en Nederlands
vrijdag 12 juli 2019

Bericht van Doof Vlaanderen:

Sinds kort is het mogelijk om tolkuren te gebruiken in de werksituatie bij duaal leren. Duaal leren (of werkplekleren) is een opleidingsvorm voor jongeren tussen 15 en 25 jaar. Jongeren gaan dan deeltijds naar de lessen en deeltijds werken. Bijvoorbeeld, een 16-jarige dove leerling volgt een opleiding lassen. Twee dagen per week volgt deze leerling lessen op school en de andere drie dagen werkt deze leerling als lasser bij een bedrijf. De dagen dat de leerling naar school gaat, kan die beroep doen op onderwijstolken. Sinds kort is het ook mogelijk om tolkuren te gebruiken op het werk. Dat was vroeger niet zo. Dat positief nieuws.

Wil jij duaal leren en wil je een tolk inzetten op het werk? Jouw school moet dan een aanvraag invullen en opsturen naar de overheid. De link en het juiste formulier kan je hier terugvinden.

Top van deze pagina

Vacature jobstudent september 2019  Nederlands
dinsdag 11 juni 2019
Het CAB is op zoek naar een gemotiveerde jobstudent voor de maand september 2019. Voor meer informatie verwijzen we naar deze vacature. Alle informatie & voorwaarden kan U daar terug vinden.

Top van deze pagina

Storing op de telefoonlijn van het CAB (opgelost)  Nederlands
woensdag 17 april 2019
Er is daarnet een kleine telefoonpanne ontstaan, morgenvoormiddag zal Proximus het komen herstellen. Het is dus mogelijk dat het CAB morgenochtend een paar uren niet bereikbaar is per telefoon. U kunt ons wel per mail bereiken (of in nood via de noodlijn 0476/22.91.75). Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

UPDATE: de storing is opgelost.

Top van deze pagina

Teletolk tijdelijk onbereikbaar  Nederlands
maandag 8 april 2019

Nu Teletolk helaas tijdelijk onbereikbaar is wegens technische problemen, is het misschien een goed moment om via de dienst Afstandstolken je gesprekspartner te bereiken ? Waarom niet ?

De Afstandstolkendienst is bereikbaar vanaf 8:30 tot en met 12:30 op iedere werkdag.
Woensdagnamiddag ook open vanaf 13:00-17:00. (in de paasvakantie gesloten op woensdagnamiddag)

Voor meer informatie over deze dienst verwijzen we U naar onze website : Afstandstolkendienst CAB.

Ook horende mensen kunnen doven opbellen via dit nummer : 02/503.32.10

Top van deze pagina

Update MyMMX tc CAB voor iOS  Nederlands
dinsdag 15 januari 2019
Beste gebruikers van de afstandstolkendienst,

Onze leverancier nWise AB heeft onlangs een nieuwe update gelanceerd voor de app “MyMMX tc CAB” voor iOS.
Deze update lost de problemen (bug fixes) op voor onze iOS klanten die niet kunnen aanmelden op Telenet 4G-netwerken.

We raden U aan om deze update te laten uitvoeren: klik hier

Top van deze pagina

Enkele nieuwe afspraken over inzet van tolken in onderwijs vanaf 2018-2019  VGT en Nederlands
vrijdag 21 december 2018
Nederlands: klik hier

Top van deze pagina

Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 december volgt het CAB-team opleiding. U kunt het CAB dan gemakkelijker bereiken voor 10:00 uur of na 15:00 uur.  Nederlands
donderdag 13 december 2018

Top van deze pagina

MEER TOLKEN VGT NODIG  Nederlands
donderdag 27 september 2018
Er zijn 3 tolkenopleidingen . Toch studeerden in Vlaanderen deze zomer maar 4 nieuwe tolken af. Van de 4 tolken zijn voorlopig 2 tolken actief. Geen enkele van de 4 tolken is voltijds actief. Ondertussen stijgt het aantal tolkaanvragen verder in Werk (10%) en in Welzijn (14%). Het wordt dus moeilijker om voor alle tolkopdrachten een tolk te vinden. Binnenkort weten we ook of het aantal tolkaanvragen en het aantal leerlingen/studenten in Onderwijs blijft stijgen.

Top van deze pagina

Teamlid van het CAB plots overleden  Nederlands
maandag 20 augustus 2018
Geheel onverwacht is tijdens het voorbije weekend Karina van Acker overleden. Zij was reeds 15 jaar in dienst van het cab als bemiddelaar voor welzijn en werk en was heel toegewijd. Karina was een prachtmens en een bijzonder fijne collega. Het cab-team en het bestuur rouwt over dit groot verlies.

Top van deze pagina

Van ma 20 tot en met vrijd 24 augustus volgt het CAB-team opleiding. U kunt het CAB dan gemakkelijker bereiken voor 10:00 uur of na 15:00 uur.  Nederlands
maandag 13 augustus 2018

Top van deze pagina

De vaste telefoonlijnen van het cab zijn hersteld  Nederlands
vrijdag 3 augustus 2018

Top van deze pagina

Storing op de telefoonlijn van het CAB  Nederlands
donderdag 2 augustus 2018
Op dit ogenblik is er een storing op de telefoonlijn van het CAB. De telefoonmaatschappij onderzoekt het probleem. Gelieve in dringende gevallen het CAB te contacteren via sms (0473 92 33 11) of mail. We plaatsen een nieuw bericht zodra het probleem opgelost is. Voor dringende nood kan u zoals steeds terecht op het noodnummer 0476 22 91 75. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Top van deze pagina

Nieuwe directeur CAB vanaf herfst 2018  VGT en Nederlands
maandag 16 juli 2018
Beste gebruikers, tolken en medewerkers,

De Raad van Bestuur van onze vzw meldt u dat het CAB een nieuwe directeur heeft aangeworven. Zijn naam is Lieven Kind. Lieven heeft de nodige ervaring, zowel binnen als buiten de dovengemeenschap.
Hij zal bij het CAB starten midden of eind september 2018. Later zal Lieven zichzelf voorstellen aan jullie.

De huidige directeur Dirk De Witte zal nog tot begin 2020 halftijds voor het cab verder werken als beleidsadviseur en voor enkele projecten zoals het afstandstolken.

Ons bestuur wenst Lieven veel succes met zijn nieuwe job en een goede samenwerking met jullie allen.

Top van deze pagina

Openingsuren afstandstolkendienst in zomervakantie 2018  VGT en Nederlands
maandag 2 juli 2018
Beste gebruiker van de afstandstolkendienst,
Zoals vorig jaar schakelt de afstandstolkendienst in de grote vakantie over op een andere regeling:
  • Vanaf dinsdag 03/07 tot en met vrijdag 24/08 is 1 tolk aanwezig van 08.30 tot 12.30 van maandag tot vrijdag
  • De dienst is gesloten tijdens alle namiddagen.

Top van deze pagina

Update privacy verklaring CAB voor dove en slechthorende gebruikers van tolken  VGT en Nederlands
donderdag 24 mei 2018
Nederlands: klik hier

Top van deze pagina

Waarom een schrijftolk van de afstandstolkendienst gebruiken ?  Nederlands
vrijdag 20 april 2018

Top van deze pagina

Waarom een afstandstolk Vlaamse Gebarentaal gebruiken ?!  VGT en Nederlands
maandag 26 maart 2018

Top van deze pagina

Nieuw afstandstolken 2018 : met tolk vgt EN schrijftolk  VGT en Nederlands
vrijdag 15 december 2017
Voor Nederlandse tekst klik hier.

Top van deze pagina

Info : (1) contact met CAB in VGT (2) nieuwe tolken VGT  VGT en Nederlands
woensdag 30 augustus 2017

Top van deze pagina

Bijscholing CAB-personeel op donderdag 24/08/2017  Nederlands
dinsdag 22 augustus 2017
Op donderdag 24/08/2017 heeft het CAB-personeel bijscholing van 9u30-12u30. Gelieve ons voor niet-dringende zaken die dag te contacteren voor 9u30 of na 13u.

Top van deze pagina

Info over het gebruik van O- en VO-uren  VGT en Nederlands
dinsdag 18 juli 2017
Voor Nederlandse tekst klik hier.

Top van deze pagina

Bezoek Noorse tolkendienst aan het CAB  VGT en Nederlands
maandag 26 juni 2017
Voor de tekst in het Nederlands : lees hier.

Top van deze pagina

CAB-gsm tijdelijk buiten gebruik  Nederlands
dinsdag 13 juni 2017
Wegens installatie van een nieuw SMS-systeem zal het CAB op dinsdag 20/06/2017 tussen 10u en 13u niet bereikbaar zijn op het nummer 0473/92.33.11. Dringende SMS-en kunnen verstuurd worden naar de noodlijn van het CAB gedurende deze periode: 0476/22.91.75. Oproepen naar de vaste lijn blijven mogelijk: 09/228.28.08.

Top van deze pagina

Afstandstolken: Aanpassing van gebruikersregels (mei 2017)  VGT en Nederlands
dinsdag 6 juni 2017
Voor de tekst in het Nederlands : lees hier.

Top van deze pagina

CAB jaarrapport 2016  VGT en Nederlands
maandag 15 mei 2017
Nieuw : het CAB Jaarrapport 2016 is verschenen : lees hier.

Top van deze pagina

Afstandstolkendienst in toekomst: tolken VGT en ook schrijftolken ?  VGT en Nederlands
donderdag 27 april 2017
Voor Nederlandse tekst klik hier.

Top van deze pagina

Vervanging telefooncentrale in het CAB - dinsdag 11 april 2017  Nederlands
woensdag 29 maart 2017
Op dinsdag 11 april wordt de telefooncentrale van het CAB vernieuwd. Er wordt op deze dag ook een korte opleiding voor sommige personeelsleden gepland. Tijdens deze dag zullen er enkele perioden zijn dat het CAB niet bereikbaar is via de vaste telefoonlijn en het internet. Indien u geen verbinding kunt leggen, gebruik dan 0473 92 33 11 of probeer het wat later opnieuw. Da afstandstolkendienst werkt die voormiddag wel. Verontschuldigingen voor het ongemak.

Top van deze pagina

Info over het gebruik van A - S - B -uren  VGT en Nederlands
maandag 16 januari 2017
Voor Nederlandse tekst klik hier. Deel 2 volgt later.

Top van deze pagina

Elektriciteitswerken CAB  Nederlands
woensdag 30 november 2016
Op donderdag 1/12 zijn er tussen 06.30 en 14.00 elektriciteitswerken in het CAB. De kans is klein dat er een korte storing is. Indien storing : gelieve terug contact op te nemen na 14.00. Dank.

Top van deze pagina

Info over het gebruik van L-uren  VGT en Nederlands
maandag 10 oktober 2016
Voor Nederlandse tekst klik hier.

Top van deze pagina

Doven en Tolken, werkt het?  Nederlands
woensdag 28 september 2016
Doofbewust, in samenwerking met CAB, VBGT, Tenuto & BB Fevlado. Doofbewust organiseert op 16/10/2016 een dag over de samenwerking tussen doven, token en het CAB. Meer info : zie folder.

Top van deze pagina

Nieuwe contactpersoon bij het CAB   VGT en Nederlands
woensdag 14 september 2016

Hallo,

Mijn naam is Robin Jorissen. Ik werk sedert enkele maanden in het CAB. U bent een VGT-gebruiker. Misschien heeft u in de toekomst vragen voor het CAB en wilt u uitleg in VGT ontvangen. U kunt bv. uitleg vragen over uw tolkaanvraag, over uw tolkuren in werk, onderwijs of welzijn, of over een administratief probleem dat niet duidelijk is…

U hebt 2 mogelijkheden om uw vragen in VGT te stellen:

1ste mogelijkheid : Rechtstreeks met mij bellen.

U kunt mij vanaf nu altijd rechtstreeks contacteren op het scherm op woensdagvoormiddag tussen 09u30 en 12u00. Als u iets vraag, zal ik u

  • ofwel direct antwoorden

  • ofwel zal ik uw vraag onderzoeken en zal ik u nadien contacteren of u een video antwoord sturen.

Als u een dringende vraag hebt en een woensdag past niet voor u, dan kunt u mij op voorhand mailen en maken we een afspraak op een andere dag. U mag mij ook altijd een videoboodschap sturen.

Mijn MMX adres is : robin.cab@vi.cabvlaanderen.be

2de mogelijkheid : u belt via de afstandstolkendienst naar het secretariaat van het CAB.

Misschien wilt u rechtstreeks een vraag in VGT stellen aan een horende collega in het CAB die uw dossier opvolgt, of die naar u gemaild heeft. In dat geval belt u via de afstandstolk naar 09 228 28 08.

De afstandstolk zal uw VGT vertalen naar Nederlands. De Tolk zal de antwoorden van het CAB voor u vertalen naar VGT.

Dank voor uw vertrouwen in het CAB!

Top van deze pagina

Afstandstolken: verbeterde toegankelijkheid FOD Financiën voor doven/slechthorenden   VGT en Nederlands
maandag 30 mei 2016
zie info Fevlado

Top van deze pagina

SEPT 2015 - APRIL 2016 STERKE GROEI VAN GEBRUIKTE TOLKUREN IN ONDERWIJS   Nederlands
dinsdag 24 mei 2016
Vergelijking periode sept 2014 – april 2015 met periode sept 2015- april 2016 : tolkuren VGT stijging 18,8 % en schrijftolkuren stijging 14,3 %

Top van deze pagina

CAB minder vlot bereikbaar op 3 mei : bijscholing  Nederlands
dinsdag 19 april 2016
Op dinsdag 3 mei tussen 09.30 en 16.00 volgt bijna al het personeel op het secretariaat van het CAB bijscholing. Daarom zal het CAB telefonisch moeilijk bereikbaar zijn. De inkomende mails en berichten (voice-mail, sms ) worden op die dag uiteraard regelmatig gecheckt. Voor noodgevallen is ook de noodlijn bereikbaar. De afstandstolkendienst werkt normaal.

Top van deze pagina

Afstandstolkendienst voor 1771 crisiscentrum  Nederlands
woensdag 23 maart 2016
Afstandstolkendienst is vandaag extra open tussen 17u00 en 19u00. Zo kunt u bellen naar nr 1771 van het crisiscentrum. De tolk kan enkel gebruikt worden om het crisiscentrum te contacteren. Het CAB probeert ook tijdens de volgende dagen vrije afstandstolken te vinden en in te zetten. Gelieve daarom vanaf nu de kalender van de afstandstolkendienst iedere dag goed te bekijken : link naar kalender. Uitleg over bellen naar 1771 met MMX : zie MMX nr 1771 crisiscentrum.

Top van deze pagina

MONITORING : HOEVEEL TOLKUREN IN WELZIJN & WERK ZIJN ER IN 2016 GEBRUIKT ?  Nederlands
vrijdag 18 maart 2016
U kunt de aangevraagde en gebruikte tolkuren in Vlaanderen zien in de "Monitoring"documenten : klik DOCUMENTEN NL.

Top van deze pagina

REGERING KEURT OVERKOEPELEND TOLKENBESLUIT VOOR WELZIJN EN ONDERWIJS GOED  VGT en Nederlands
vrijdag 19 februari 2016

uitleg in VGT en Nederlands: klik hier naar uitleg op website van Fevlado

Top van deze pagina

Onderhoudswerken www.tolkaanvraag.be  Nederlands
maandag 18 januari 2016
Op maandag 18 januari zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be op de middag (omstreeks 12u30-13u) onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan enkele minuten duren. Onze verontschuldigingen hiervoor.

Top van deze pagina

191 GEBRUIKERS VAN TOLKEN IN ONDERWIJS : EEN RECORD  Nederlands
maandag 28 december 2015
In het eerste semester van het schooljaar 2015-2016 gebruikten 191 leerlingen, studenten en cursisten tolken. Dit is een absoluut record. Het CAB en de tolken ondersteunden samen 105 gebruikers met een tolk Vlaamse Gebarentaal, 67 gebruikers met een schrijftolk en 19 gebruikers die tegelijk een tolk VGT en een schrijftolk wensten.

Top van deze pagina

CAB minder vlot bereikbaar op 17 december : bijscholing  Nederlands
vrijdag 11 december 2015
Volgende week donderdag tussen 09.30 en 16.00 volgt bijna al het personeel op het secretariaat van het CAB bijscholing. Daarom zal het CAB telefonisch moeilijk bereikbaar zijn. De inkomende mails en berichten (voice-mail, sms ) worden op die dag uiteraard regelmatig gecheckt. Voor noodgevallen is ook de noodlijn bereikbaar. De afstandstolkendienst werkt normaal.

Top van deze pagina

VIA AFSTANDSTOLKENDIENST BELLEN NAAR NR 1771 VAN CRISISCENTRUM ANTITERRORISME  Nederlands
maandag 23 november 2015
Deze week : zolang OCAD dreigingsniveau 4 aanhoudt, is de afstandstolkendienst extra open tussen 18.00 en 20.00. Zo kunt u bellen naar nr 1771 van het crisiscentrum. ( De tolk kan enkel gebruikt worden om het crisiscentrum te contacteren ). U kunt natuurlijk ook bellen naar nr 1771 tijdens de gewone openingsuren van de afstandstolkendienst.

Top van deze pagina

EINDE VAN HET EXPERIMENT “TOEGANKELIJKHEID CGG MET TOLKEN VGT”   Nederlands
donderdag 19 november 2015
Een jaar lang kreeg het CAB dankzij het VAPH de mogelijkheid om tolkkosten bij therapieën voor dove gebruikers in enkele CGG (Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg ) te betalen. Die betaling gebeurde via een apart budget. Daardoor moesten de dove gebruikers de tolken niet betalen met hun eigen tolkuren (L- uren). Dit jaar is nu voorbij en het experiment wordt beëindigd. Het zal door verschillende organisaties geëvalueerd worden. Er is nog één tijdelijke uitzondering : het CAB mag verder tolkkosten betalen voor dove gebruikers die hun lopende therapie in deze CGG nog niet voltooid hadden.

Top van deze pagina

BERICHTJES VIA TOLKAANVRAAG.BE WERKEN TERUG   Nederlands
maandag 26 oktober 2015
Vorige week werden de berichtjes via www.tolkaanvraag.be verscheidene keren opnieuw getest. Alles werkt weer normaal.

Top van deze pagina

berichtjes via tolkaanvraag.be werken nu niet   Nederlands
dinsdag 13 oktober 2015

De aanvragen, afgelastingen, wijzigingen, toekenningen in www.tolkaanvraag.be werken normaal.

Maar deze namiddag heeft het CAB een nieuw technisch probleem ontdekt. Berichtjes die tolken en gebruikers sturen via www.tolkaanvraag.be werken niet goed. De 2 ICT- firma’s van het CAB onderzoeken het probleem nu.

Onze raad :

als u vandaag een dringend bericht naar het CAB hebt gestuurd via www.tolkaanvraag.be : stuur het bericht opnieuw naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of onderwijs@cabvlaanderen.be Dat werkt perfect.

Als u vanavond of morgen een dringend bericht wilt versturen naar het CAB : stuur het bericht direct naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of onderwijs@cabvlaanderen.be

Het CAB zal u verwittigen wanneer het probleem opgelost is.

Onze verontschuldigingen voor het ongemak,

Top van deze pagina

CONTACTGEGEVENS TOEGANKELIJKE CGG VOOR DOVE GEBARENTALIGEN  Nederlands
donderdag 3 september 2015

Voor adressen en contactgegevens van CGG die zich specialiseren op begeleiding van dove gebarentaligen: klik hier

Als een dove persoon wordt begeleid door een CGG, dan is de tolk voor de dove persoon vanaf de 2e sessie van de therapie gratis. De dove persoon moet dus alleen L- uren gebruiken om de tolk te betalen bij het eerste gesprek.

Top van deze pagina

Onderhoudswerken www.tolkaanvraag.be - vervolg  Nederlands
maandag 27 juli 2015

Op woensdag 29 juli zal de webapplicatie www.tolkaanvraag.be regelmatig onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. Onze verontschuldigingen hiervoor.

Indien u de website niet kan bereiken, dan kunt u voor dringende tolkaanvragen een mail sturen naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be

Top van deze pagina

ONDERHOUDSWERKEN WWW.TOLKAANVRAAG .BE VERLENGD  Nederlands
vrijdag 17 juli 2015
Op 16/07 waren er onderhoudswerken aan www.tolkaanvraag.be (zie vorig nieuwsbericht). Het CAB heeft vanmorgen (17/07) de onderhoudsfirma van www.tolkaanvraag.be verwittigd dat de informatieverwerking nog niet 100 percent goed verloopt. Daarom worden de onderhoudswerken van de firma verlengd tot en met maandag 20/07. Het is mogelijk dat www.tolkaanvraag.be af en toe niet bereikbaar is. Het CAB verontschuldigt zich hiervoor. Als u de website niet zou kunnen bereiken, dan kunt u voor dringende tolkaanvragen een mail sturen naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be

Top van deze pagina

CAB COÖRDINEERT VANAF SEPTEMBER 2015 SCHRIJFTOLKEN IN ONDERWIJS   Nederlands
maandag 13 juli 2015
Er is ieder jaar een groot tekort aan schrijftolken in Onderwijs. Het grootste deel van de toegekende schrijftolk- uren wordt niet gebruikt. Het werkveld heeft dat probleem besproken met het Ministerie van Onderwijs. Daarom maakt Onderwijs nu een stappenplan om de schrijftolkondersteuning te verbeteren. De eerste stap is : het CAB wordt verantwoordelijk voor de coördinatie van schrijftolken. Andere stappen worden gezet in de volgende jaren.

Top van deze pagina

Onderhoudswerken www.tolkaanvraag.be  Nederlands
vrijdag 10 juli 2015
Op donderdag 16 juli zal vanaf de middag de webapplicatie www.tolkaanvraag.be regelmatig onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren. Onze verontschuldigingen hiervoor.

Top van deze pagina

Vandaag werken aan de bekabeling van het netwerk van het CAB   Nederlands
maandag 15 juni 2015
Vandaag wordt gewerkt aan het netwerk van het CAB. Er bestaat een kleine kans dat het CAB in de voormiddag dan per mail voor een heel korte tijd niet bereikbaar is. In dit geval kunt u ons per sms bereiken. Www.tolkaanvraag.be en de afstandstolkendienst werken wel normaal.

Top van deze pagina

FOD Financiën helpt doven en slechthorenden met het invullen van hun belastingaangifte  VGT en Nederlands
zaterdag 30 mei 2015

NIEUWS!!!!!!!!!!!!!

In de week van 8 – 12 juni helpt de FOD Financiën voor het eerst doven en slechthorenden met het invullen van hun belastingaangifte. Dit via een tolk op afstand.

Waar?

Klik hier

Top van deze pagina

INZET VAN TOLKEN IN WELZIJN (L- UREN) : WIJZIGINGEN VANAF 01/01/2015  VGT en Nederlands
dinsdag 20 januari 2015

Dankzij een nieuw Besluit van de Vlaamse Regering wordt het inzetten van tolken gemakkelijker voor de gebruikers :

(1) Meer tolkuren voor doofblinde gebruikers

    Tot eind 2014 kon een doofblinde persoon 70 tolkuren inzetten. Bij een aanvraag tot verdubbeling kon dat maximum worden: 70 x 2 = 140 uren
    Vanaf 01/01/2015 kan een doofblinde persoon 90 tolkuren inzetten. Bij een aanvraag tot verdubbeling kon dat maximum worden: 90 x 2 = 180 tolkuren

(2) Het VAPH betaalt vanaf 2015 de reiskosten van de tolken die ingezet en vergoed worden met L- uren

    Tot eind 2014 moest de dove of doofblinde gebruiker de reiskosten zelf betalen. Vanaf 01/01/2015 betaalt het VAPH via het CAB 0,25 € per werkelijk afgelegde km. Het VAPH laat weten dat uitsluitend afgelegde kilometers op het Belgisch grondgebied vergoed worden.

    HEBT U IN 2015 AL TOLKEN BETAALD VOOR HUN REISKOSTEN ?

    Stuur een mail naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be met je naam, datum opdracht + het aantal kms dat je betaald hebt en noteer je rekeningnummer. Het CAB zal u terugbetalen.

    OVERLEG OVER HET BUDGET VOOR TOLKUREN IN 2015

    Iedereen weet dat er in 2014 te weinig tolkuren in Welzijn waren. Op dit ogenblik wordt nog druk overlegd met het Kabinet van Welzijn, het VAPH, FEVLADO en andere instanties over het aantal tolkuren en het budget van 2015

Top van deze pagina

SECRETARIAAT CAB TIJDENS KERSTVAKANTIE ENKEL OPEN TIJDENS VOORMIDDAGEN  Nederlands
vrijdag 19 december 2014
Tijdens de kerstvakantie is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75 (oovoo is in de Kerstvakantie niet bereikbaar). Over de openingsuren van de afstandstolkendienst in de kerstvakantie : zie rubriek "Afstandstolken" op onze website.

Top van deze pagina

TOEGANKELIJKHEID VAN “CENTRA VOOR GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG” VOOR DOVE GEBARENTALIGEN WORDT GROTER  Nederlands
zondag 16 november 2014
Tot nu toe konden dove gebarentaligen moeilijk ambulant begeleid worden door de “Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg” (CGG). Er waren 2 problemen (1) niet alle CGG hadden ervaring met dove gebarentaligen (2) Wanneer dove personen therapie wilden volgen, moesten zij hiervoor hun L- uren (tolkuren in de leefsituatie) gebruiken om de tolk te betalen. Daardoor hadden zij dikwijls L- uren te kort. Er is nu een nieuw experiment gestart om de situatie te verbeteren. (1) In het experiment zal 1 CGG per provincie meewerken en zich meer specialiseren op de begeleiding van dove gebarentaligen. De lijst van de CGG wordt binnenkort verspreid. (2) Het CAB heeft samen met andere organisaties een tolkenbudget aangevraagd en gekregen van het VAPH. Dat wil zeggen dat de tolk voor de dove persoon vanaf de 2e sessie van de therapie gratis wordt. De dove persoon moet dus alleen L- uren gebruiken om de tolk te betalen bij het eerste gesprek. Dit experiment zal zeker 1 jaar duren en misschien nog verlengd worden. Daarna wordt het geëvalueerd door de Vlaamse overheid.

Top van deze pagina

VANAF VANDAAG : NIEUWE VERBETERINGEN IN WWW.TOLKAANVRAAG.BE  Nederlands
woensdag 20 augustus 2014
Voor uitleg in VGT en/of Nederlands lees hier

Top van deze pagina

TOLKEN NODIG IN HET GEWOON BASIS, SECUNDAIR OF IN HET VOLWASSENENONDERWIJS SCHOOLJAAR 2014-2015 ?

AANVRAGEN VOOR 15 AUGUSTUS 2014

  Nederlands
donderdag 3 juli 2014

Voor het gewoon basis en secundair onderwijs : lees hier

Voor het volwassenenonderwijs : lees hier

Voor het volwassenenonderwijs : aangepaste omzendbrief volgt weldra

Top van deze pagina

WWW.TOLKAANVRAAG.BE OP DONDERDAG 19 JUNI 'S AVONDS TIJDELIJK ONBEREIKBAAR  Nederlands
dinsdag 17 juni 2014
Op donderdag 19 juni zal vanaf 20u00 de webapplicatie www.tolkaanvraag.be tijdelijk onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren.

Top van deze pagina

VANAF 01/05/2014 : NIEUWE REGELS BIJ "TE LATE AFGELASTING" VAN TOLKOPDRACHTEN  VGT en Nederlands
zondag 4 mei 2014

Klik hier voor nederlandstalige tekst

Top van deze pagina

NIEUWE VACATURE : Het CAB zoekt een halftijdse ICT-medewerker voor het project "Afstandstolken"  VGT en Nederlands
woensdag 16 april 2014

Klik hier voor nederlandstalige tekst

SOLLICITEREN VOOR VACATURE ICT MEDEWERKER CAB KAN NOG TOT 25 MEI 2014

Top van deze pagina

www.tolkaanvraag.be op woensdag 2 april tijdelijk onbereikbaar  Nederlands
vrijdag 28 maart 2014
Op woensdag 2 april zal vanaf 12u30 de webapplicatie www.tolkaanvraag.be tijdelijk onbereikbaar zijn omwille van onderhoudswerken. Als de werken volgens plan verlopen, zal dit niet langer dan een paar uren duren.

Top van deze pagina

problemen verbinding met www.tolkaanvraag.be  Nederlands
dinsdag 25 maart 2014
Mogelijk geraakt u op dit ogenblik moeilijk of niet op de webapplicatie www.tolkaanvraag.be Er zijn momenteel connectieproblemen met www.tolkaanvraag.be. De site werkt soms zeer traag of blokkeert. Dan ziet u een zwart scherm. We onderzoeken het probleem en proberen het zo snel mogelijk te verhelpen. We verontschuldigen ons voor het ongemak.

Top van deze pagina

CAB SECRETARIAAT: OPENINGSUREN KERSTVAKANTIE 2013  Nederlands
maandag 9 december 2013
Tijdens de kerstvakantie is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75. ( De openingsuren van de afstandstolkendienst leest u in de rubriek "Afstandstolken" . )

Top van deze pagina

VANAF NU NIEUWE BEROEPSCODE VOOR TOLKEN VGT  VGT en Nederlands
dinsdag 3 september 2013

Voor de Nederlandstalige versie, klik hier

Top van deze pagina

GROTE VAKANTIE : SECRETARIAAT CAB BEPERKT OPEN   Nederlands
maandag 8 juli 2013
Vanaf maandag 15 juli tot 18 augustus 2013 is het secretariaat van het CAB alleen open tijdens de voormiddag : van 09.00 tot 12.00. Daarbuiten kunt u in dringende nood het CAB contacteren via 0476/22.91.75.

Top van deze pagina

Een tolk zoeken? Vanaf nu gemakkelijker!  VGT en Nederlands
woensdag 3 juli 2013

Vanaf nu kunnen tolken meer informatie publiceren op http://www.cabvlaanderen.be . Gebruikers kunnen de info gemakkelijker vinden door de nieuwe zoekfilter. Voor uitleg klik op de video in VGT hiernaast. Om de video uit te vergroten, klik rechtsonder de video op de pijltjes (tussen HD en Vimeo)

Opmerking : de gebruiker vindt alleen info die de tolk zelf wil publiceren.

Top van deze pagina