Zoals elk jaar gaat binnenkort de aangifteperiode voor de personenbelasting (PB) van start.

Dit jaar kan je ook via de afstandstolkendienst telefonisch contact hebben met de agenten van de FOD financiën om je te helpen met het invullen van je belastingsaangifte.
Hoe werkt dit precies? Er komt een aparte wachtrij “Belastingdienst” waar je naar moet bellen in de plaats van “CAB VI VGT”, let er wel op dat je eerst een afspraak maakt met CAB om je aan te melden. Hiervoor moet je wel een account hebben bij afstandstolkendienst.

Hieronder vind je praktische informatie over deze hulp op afstand.

Het aantal afspraken is beperkt. We raden u aan het CAB vlug via mail naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be te verwittigen op welke dag en welk tijdstip u wenst in te bellen. Doe dit ten laatste 1 werkdag vooraf. Het CAB zal de medewerker van FOD Financiën verwittigen op welk tijdstip u zal inbellen. Daarna ontvangt u een mail met de bevestiging van de afspraak.

Di 14/05 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Woe 15/5 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Woe 29/5 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Vr 31/5 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Wo 5/6 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Vr 7/6 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Di 11/6 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00
Vr 14/6 van 9u00 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u00

Om de webapplicatie afstandstolk te gebruiken moet je die van tevoren downloaden, en een login en een geldig wachtwoord hebben.
Meer info over de webapplicatie afstandstolk kan je hier terugvinden, met de handleiding in VGT.
Op de dag en tijd van de afspraak:

De dove persoon neemt identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor de aangifte bij de hand:
Documenten als ze betrekking hebben op 2023
met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland
De dove persoon maakt verbinding via de applicatie Afstandstolk en kiest de wachtrij “Belastingdienst”
Een telefoongesprek tussen de dove persoon en FOD Financiën wordt getolkt via de afstandstolk.
Aan het einde van de communicatie zal de dove persoon ophangen en hierdoor zal de opdracht van CAB stoppen.
De opvolging van het dossier zal worden verzekerd door de ambtenaren van FOD Financiën.
Twee of drie weken na de afspraak ontvangt de dove persoon een document met de meegedeelde gegevens per post.?
De dove persoon moet op dit document reageren om de verzending van de aangifte te vervolledigen.
Heb je geen account bij afstandstolkendienst of ervaar je problemen met inloggen in de afstandstolkendienst, dan kan je ons contacteren via mail (tolkaanvraag@cabvlaanderen.be) of sms(0473 92 33 11)

Met vriendelijke groeten,

CAB-team