Vraag je tolk online aan op www.tolkaanvraag.be

Ben je nog niet aangesloten bij het CAB? Mail jouw persoonlijke gegevens (naam, rijksregisternummer, adres, gegevens over je recht op tolkuren, ..) naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be. Het CAB zal vervolgens voor jou een gratis account met login aanmaken. Hiermee kan je inloggen op www.tolkaanvraag.be en je zelf je aanvragen beheren. Daar zie je ook op welke tolkuren je recht hebt.

Klik na aanmelden op de knop “Nieuwe tolkaanvraag indienen“. Ben je op zoek naar een specifieke tolk, klik dan door naar ‘zoek een tolk’ om het overzicht van alle actieve tolken te raadplegen. Via de ‘zoek een tolk’-functie vind je gemakkelijk een tolk die bij jouw wensen en noden aansluit. Je kan zoeken op naam, gemeente, tolktype en in welke situaties je je tolkuren wenst in te zetten.

Zodra je een tolkaanvraag online hebt ingediend, wordt deze zichtbaar voor alle tolken in Vlaanderen. In enkele situaties is jouw tolkaanvraag niet meteen zichtbaar voor alle tolken in Vlaanderen: wanneer je met een tolk hebt afgesproken, alleen voorkeurtolken vraagt of wanneer het gaat om een opdracht VGT in onderwijs. De naam van jouw voorkeurtolk kan je toevoegen aan je aanvraag. Deze voorkeurtolk(en) ontvangen meteen een bericht van je nieuwe aanvraag. Geef bij je aanvraag voldoende informatie mee voor de tolk. Wanneer of waar gaat de opdracht door? Geef wat meer duiding bij het onderwerp. Zijn er voorbereidende documenten beschikbaar?

Bij een lange (meer dan 3 uur) of moeilijke opdracht is het sterk aangeraden om twee tolken aan te vragen. Dit heet teamtolken: 2 tolken zijn voor de volledige duur van de tolkopdracht aanwezig en wisselen elkaar af. Lees
hier de richtlijnen over de inzet van teamtolken. In de handleiding over tolkaanvraag.be lees je hier hoe je kan aanduiden in jouw tolkopdracht dat je teamtolken wil aanvragen.

Voor iedere nieuwe opdracht dien je een nieuwe tolkaanvraag in of als de basisgegevens hetzelfde blijven, kan je gewoon een extra datum toevoegen aan een bestaande aanvraag. Hoe vroeger je dat doet, hoe groter de kans op een tolk. Want door een tekort aan tolken zijn de agenda’s van de tolken snel volgeboekt. In jouw account op tolkaanvraag.be zie je steeds of het CAB al een tolk gevonden heeft voor jouw opdracht.

Verandert er iets aan je tolkaanvraag?

Geef deze wijzigingen online door op de website. Belangrijke wijzigingen kan je echter niet meer zelf doen als een tolk jouw opdracht al heeft ingepland. Klik in jouw aanvraag op “nieuw bericht” en schrijf wat je wenst te wijzigen. De CAB-bemiddelaar brengt jouw aanvraag in orde en verwittigt indien nodig de tolk.
Kan je tolkaanvraag helemaal niet meer doorgaan, annuleer je tolkaanvraag dan zelf online. Doe dit zo snel mogelijk. Bij een te late afgelasting (TLA) heeft de tolk recht op betaling en vraagt de overheid een bewijs van overmacht. Bezorg ons een bewijs van overmacht, zodat je niet zelf de tolkrekening moet betalen. Lees hier meer over het annuleren van een tolkopdracht en de regels m.b.t. TLA.

Lukt het je niet om je tolk aan te vragen?

Stuur dan een mail naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of een sms naar 0473 92 33 11. Wij helpen je dan verder. Of geef iemand een volmacht om voor jou een gebarentaaltolk of schrijftolk aan te vragen. Dat doe je via dit volmachtformulier.

Vraag je tolk online aan op www.tolkaanvraag.be

Ben je nog niet aangesloten bij het CAB? Mail jouw persoonlijke gegevens (naam, rijksregisternummer, adres, gegevens over je recht op tolkuren, ..) naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be. Het CAB zal vervolgens voor jou een gratis account met login aanmaken. Hiermee kan je inloggen op www.tolkaanvraag.be en je zelf je aanvragen beheren. Daar zie je ook op welke tolkuren je recht hebt.

Klik na aanmelden op de knop “Nieuwe tolkaanvraag indienen“. Ben je op zoek naar een specifieke tolk, klik dan door naar ‘zoek een tolk’ om het overzicht van alle actieve tolken te raadplegen. Via de ‘zoek een tolk’-functie vind je gemakkelijk een tolk die bij jouw wensen en noden aansluit. Je kan zoeken op naam, gemeente, tolktype en in welke situaties je je tolkuren wenst in te zetten.

Zodra je een tolkaanvraag online hebt ingediend, wordt deze zichtbaar voor alle tolken in Vlaanderen. In enkele situaties is jouw tolkaanvraag niet meteen zichtbaar voor alle tolken in Vlaanderen: wanneer je met een tolk hebt afgesproken, alleen voorkeurtolken vraagt of wanneer het gaat om een opdracht VGT in onderwijs. De naam van jouw voorkeurtolk kan je toevoegen aan je aanvraag. Deze voorkeurtolk(en) ontvangen meteen een bericht van je nieuwe aanvraag. Geef bij je aanvraag voldoende informatie mee voor de tolk. Wanneer of waar gaat de opdracht door? Geef wat meer duiding bij het onderwerp. Zijn er voorbereidende documenten beschikbaar?

Bij een lange (meer dan 3 uur) of moeilijke opdracht is het sterk aangeraden om twee tolken aan te vragen. Dit heet teamtolken: 2 tolken zijn voor de volledige duur van de tolkopdracht aanwezig en wisselen elkaar af. Lees
hier de richtlijnen over de inzet van teamtolken. In de handleiding over tolkaanvraag.be lees je hier hoe je kan aanduiden in jouw tolkopdracht dat je teamtolken wil aanvragen.

Voor iedere nieuwe opdracht dien je een nieuwe tolkaanvraag in of als de basisgegevens hetzelfde blijven, kan je gewoon een extra datum toevoegen aan een bestaande aanvraag. Hoe vroeger je dat doet, hoe groter de kans op een tolk. Want door een tekort aan tolken zijn de agenda’s van de tolken snel volgeboekt. In jouw account op tolkaanvraag.be zie je steeds of het CAB al een tolk gevonden heeft voor jouw opdracht.

Verandert er iets aan je tolkaanvraag?

Geef deze wijzigingen online door op de website. Belangrijke wijzigingen kan je echter niet meer zelf doen als een tolk jouw opdracht al heeft ingepland. Klik in jouw aanvraag op “nieuw bericht” en schrijf wat je wenst te wijzigen. De CAB-bemiddelaar brengt jouw aanvraag in orde en verwittigt indien nodig de tolk.
Kan je tolkaanvraag helemaal niet meer doorgaan, annuleer je tolkaanvraag dan zelf online. Doe dit zo snel mogelijk. Bij een te late afgelasting (TLA) heeft de tolk recht op betaling en vraagt de overheid een bewijs van overmacht. Bezorg ons een bewijs van overmacht, zodat je niet zelf de tolkrekening moet betalen. Lees hier meer over het annuleren van een tolkopdracht en de regels m.b.t. TLA.

Lukt het je niet om je tolk aan te vragen?

Stuur dan een mail naar tolkaanvraag@cabvlaanderen.be of een sms naar 0473 92 33 11. Wij helpen je dan verder. Of geef iemand een volmacht om voor jou een gebarentaaltolk of schrijftolk aan te vragen. Dat doe je via dit formulier.